lauantaina, toukokuuta 21, 2011

Asiakkaan juoksutus

Sama ilmiö toistuu lähimarketissa vuodesta toiseen. Juuri kun olet oppinut missä mikäkin tavara mammuttihallissa sijaitsee, palikat kasataan uudestaan. Tavararyhmien uudelleensijoittelu on alkanut

Asiakas oppii pian omat suorat ja tutut reittinsä tavaratalossa suosimiensa tuotteiden luo. Tämähän ei ole myynnin kannalta hyvä, koska päämäärä on saada ostaja kiertämään mahdollisimman monen hyllyn ohi ostosmatkallaan.

Tavararyhmien sekoittaminen uudelleen saa aikaan uusia ja erilaisia harhareittejä rikkoen kuluttajan vanhoja tottumuksia. Näin harvemmin kohdatut tuoteryhmät ovat taas katseiden alla luomassa kaivattuja heräteostoksia.

Kauppias tekee siis ihan tarkoituksella kiusaa - omaksi parhaakseen. Juokse asiakas - juokse.

Ei kommentteja: